Masterklasovi

Jugoslovenska kinoteka
Uzun Mirkova 1, Beograd
8 – 12. maj, 2018

 

8. maj, 2018
Masterklas: Boris Mitić
‘Kako snimiti Ništa’

10:00 – 12:00 / Multimedijalna soba

Inspirativni pregled prepreka i rešenja u izradi filma ’Slatko od Ništa’, utešne dokumentarne parodije o Ništa Borisa Mitića. Film je nastao iz dokoličarske retoričke provokacije, da bi se tokom 8 godina probijao kroz brda i dolove međunarodnog finansiranja i 20.000 stranica najraznovrsnije bibliografije, destilovane naposletku u stihove koje kazuje Iggy Pop, a koje ilustruju desetine snimatelja u 70 zemalja.

Boris Mitić je rođen 1977. godine u Leskovcu. Živeo na nekoliko kontinenata, radio nekoliko godina za najveće svjetske medije, shvatio nekoliko stvari i posvetio ostatak života kreativnom roditeljstvu, kreativnom fudbalu i kreativnim dokumentarcima. 4 filma, 200 festivala, 18 nagrada, 20 televizija. Predaje personalizovanu dokumentaristiku širom sveta i igra brzopotezni šah za pare, koje potom troši na doručak.

9. maj, 2018
Masterklas: Žoao Pedro Rodrigeš
‘Između fikcije i dokumentaristike’

10:30 – 12:30 / Velika sala
Moderator: Petar Mitrić

Bez sumnje jedan od vodećih savremenih reditelja, autor filmova ’Fantom’ i ’Ornitolog’, prvi put dolazi u Beograd. Razgovaramo o granicama stvarnosti i fikcije, mitovima i religiji, seksualnosti, savremenoj etnologiji, lutanju, Lisabonu, umetnosti i životu. Zamišljen u formi razgovora sa publikom, masterklas ima za cilj da predstavi metode rada ovog vanrednog umetnika.

Reditelj i scenarista Žoao Pedro Rodrigeš publici se predstavio kratkim filmom ’Srećan Rođendan!’ (1997) nagrađenim u Veneciji da bi se nedugo zatim pojavio na istom festivalu u trci za Zlatnog lava, sada već kultnim filmom ’Fantom’ (2000). Slavljen kao novi glas tada gotovo nevidljive portugalske kinematografije u narednim godinama snima ’Odet’ i ’Umreti kao čovek’ koje prikazuje na festivalu u Kanu, kao i nekoliko dokumentarnih i kratkih eksperimentalnih filmova. Za poslednji dugometražni igrani film ’Ornitolog’ (2016) nagrađen je Zlatnim leopardom za najbolju režiju u Lokarnu.

Masterklas: Ejbel Ferara
‘Režirati sebe samog: kako održati karijeru filmskog autora?’

13:00 – 15:00 / Velika sala
Moderator: Nikolina Barić


Fotografija: Aude Guerrucci

Ejbel Ferara je jedan od poslednjih filmskih pobunjenika na svetu. Uspeo je da se preseli iz jednog žanra u drugi, zadržavajući svoju umetničku slobodu. Kako se ovo postiže i koje su veštine koje nezavisni filmejker treba da stekne, otkrićemo od samog umetnika, gospodina Ejbela Ferare.

10. maj, 2018
Masterklas: Gurcan Keltek
‘Dokumentovanje i zapisivanje lično-političkih sećanja’

10:30 – 12:30 / Multimedijalna soba
Moderator: M. Cem Öztüfekçi

Keltek će govoriti o kreativnom procesu u svom filmu koji predstavlja estetsku reakciju na političke sukobe u Istanbulu, Kipru i kurdskoj oblasti Anatolija uz prikazivanje isečaka iz filmova ’Meteors’ (2017), ’Colony (2015) i ’Overtime’ (2012).

Gurcan Keltek je rođen 1973. godine u Turskoj. Studirao je fim na Fakultetu za likovne umetnosti Univerziteta Dokuz Eylül. Njegov kratki film ’Overtime’ (2012) izabran je u selekciju nekoliko festivala, među kojima su Vision Du Réel i DOK Leipzig. Nakon toga, snima srednjemetražni film ’Colony’ (2015), koji je premijerno prikazan na festivalu FiDMarseille. Njegov prvi dugometražni film ’Meteors’ (2017) premijeru je imao na filmskom festivalu u Lokarnu.

11. maj, 2018
Masterklas: Rut Bekerman
‘Rekonstrukcija istorije sa slikama iz sadašnjosti u filmu Valdhajmov valcer’

10:30 – 12:30 / Multimedijalna soba
Moderator: Mila Turajlić

Bekermanova je posećivala fotografske arhive i koristila lične snimke da bi obelodanila istinu o prošlosti uz slike iz sadašnjosti, sa ciljem da ljude suoči sa fašizmom i totalitarizmom koji se još uvek konstantno i iznova javljaju uz pomoć zvanične istorije.

Rut Bekerman već preko 40 godina stvara esejističke filmove i dokumentarce. Većina njenih filmova premijerno je prikazana na Berlinaleu ili festivalu Cinema du Reel. Predavala je na univerzitetima u Beču, Salcburgu i Čikagu. Koosnivač je austrijskog dokumentarnog udruženja ’Interessensgemeinschaft Österreichischer Dokumentarfilm’ (predsednica 2000 – 2008). Frilens autor i filmski stvaralac, živi u Beču i Ageju.

HBO Evropa – Studija slučaja
‘Druga strana svega’

13:00 – 15:00 / Multimedijalna soba
Učestvuju: Hanka Kastelicova i Mila Turajlić

*10. maj – 15:00 / Industry projekcija filma ‘Druga strana svega’ Mile Turajlić / Dvorana Kulturnog centra Beograda, Kolarčeva 6

Studija slučaja HBO Evropa ’Druga strana svega’: sa Hankom Kastelicovom (naručilac programa i producent za HBO Evropa) i Milom Turajlić (filmski autor). Kastelicova će predstaviti pristup HBO Evrope radu na koprodukciji, a Turajlić će govoriti o svom kreativnom procesu tokom produkcije filma, kao i o kreativnoj saradnji sa kućom HBO Evropa.

Kao izvršni producent, Hanka Kastelicova je odgovorna za razvoj i produkciju dokumentarnih filmova u HBO Evropa. Magistrirala je na Odseku za dokumentaristiku na Fakultetu za film i televiziju praške Akademije za dramske umetnosti. Nastavila je profesionalnu karijeru u Sloveniji, gde je više od 25 godina radila kao reditelj i producent dokumentarnih filmova.

Mila Turajlić je autorka dokumentarnih filmova iz Srbije. Njen film ’Druga strana svega’ (2017) dobio je 14 nagrada, među kojima je i nagrada za najbolji dokumentarni film na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma u Amsterdamu. Ovaj film prva je HBO-ova koprodukcija sa Srbijom. Njen prvi dugometražni film ’Cinema Komunisto’ prikazan je na preko 80 festivala (Tribeca, IDFA, Hot Docs) i osvojio 16 nagrada, među kojima je i ’Gold Hugo’ na Međunarodnom filmskom festivalu u Čikagu.

12. maj, 2018
Masterklas: Ulrih Zajdl

13:00 – 15:30 / Multimedijalna soba
Moderator: Petar Mitrić


Fotografija: Sepp Dreissinger

Iako sebe ne smatra dokumentaristom, Zajdl je filmskoj javnosti poznat po jedinstvenom izrazu na maglovitoj granici između dokumentarnog i igranog filma. Uvek aktuelan i savremen, kroz priče o svakodnevici malih junaka, Zajdl pred publiku postavlja ogledalo u kojem se ogleda stanje savremenog društva. Masterklas u prostoru Jugoslovenske kinoteke uvešće nas u poetiku kontroverznog austrijskog reditelja koji je obeležio evropsku kinematografiju 21. veka.

Nakon nekoliko uspešnih netipičnih dokumentaraca među kojima su ’Životinjska ljubav’ (1996) i ’Modeli’ (1999), Ulrih Zajdl predstavlja svoj prvi igrani film ’Pasji dani’ (2001) nagrađen Specijalnom nagradom žirija u Veneciji. Slede filmovi autentičnog autorskog pečata ’Uvoz-Izvoz’ (2007) i trilogija ’Raj: Ljubav’ (2012), ’Vera’ (2012) i ’Nada’ (2013) premijerno prikazani na festivalima u Kanu, Veneciji i Berlinu. Odan matičnoj zemlji, ovaj autor u Austriji i njenim stanovnicima pronalazi večnu inspiraciju za svoja nekonvencionalna dela. Poslednji dugometražni film ’Safari’ (2016) premijerno je prikazan u Veneciji.